reklama

Výprava na zimní Lofoty a za polární záři

Cestu za polární září jsme plánovali už dlouho, ale stále nebyl čas, peníze, příležitost. Odhodlali jsme se až letos, tak jsem začali s plánováním, vyhledáváním informací a náborem spolucestovatelů! 

Výprava na zimní Lofoty a za polární záři (Zdroj: Sylvie Korbařová)

Ohledně záře, což byl hlavní cíl naší cesty, jsme se sháněli informace ze všech možných zdrojů, ale vzhledem k tomu, že polární záře není nikdy věc jistá, informace se shodovaly pouze na tom základním:

1) je vhodné dostat se co nejdále na sever za polární kruh,

2) nejlepší období pro pozorování je únor-březen,

3) nejvhodnější jsou mrazivé a jasné noci,

4) je nutné minimální světelné znečištění, které způsobují velké zdroje světla jako města a pouliční osvětlení.

A kromě těchto rad se často opakovalo jedno ideální místo na pozorování polární záře- krásné souostroví Lofoty

Cestu na sever jsme si zvolili přes dánsko-švédské mosty, kde jsme na mýtném zaplatili v přepočtu kolem 2.000 kč.

Vzhledem k přesně vyměřenému času na cestu- 13.2. odpoledne až 22.2. večer a 3 127 km, které nás čekaly pouze na cestě tam, jsme rozdělili cestu na tři části: Praha- Malmö, Malmö- Sundsvall a Sundsvall-Narvik. 

Bohužel jsme, spoléhajíc na pověsti o norském Golfském proudu a teploty u moře srovnatelné s našimi podmínkami (kolem 0°C), zapomněli, že cesta Švédskem kolem Baltského moře tak příjemná nebude. Kromě sobů přecházejících švédskou dálnici, která vede celou zemí až na sever a kde je rychlostní omezení kolem 100 km/h, jsme projížděli krajinou, kde nám teploměr neustále ukazoval kolem -13°C přes den a -15°C přes noc a silnice byla pokryta nepříjemnou vrstvou ledu. To jsme ještě netušili, že následující dvě noci strávíme v -18 a -11 °C. 

První noc ve stanu, když nám při výstupu z auta teploměr ukazoval (již obvyklé) teploty, byla mrazivá, statečně jsme se rozhodli spát v našem vypůjčeném (tak trochu letním stanu), který sice sníh dovnitř nepustil, zato ledový průvan ano. Všichni jsme se ráno probudili, čepice a kukly naražené až k bradě, a měli na spacících tenkou vrstvu ledu v místech, kam jsme během spánku vydechovali obláčky teplého vzduchu. Naše výprava se stala o něco víc polární než jsme původně plánovali! 

Výprava na zimní Lofoty a za polární záři
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři (Zdroj: Sylvie Korbařová)
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři (Zdroj: Sylvie Korbařová)

První setkání

Ale to už nám zbýval pouhý jeden den cesty k Lofotům a krásným fjordům a pobřěžím! Poslední večer na cestě nás potkalo nečekané překvapení- dříve než jsme vůbec doufali, jsme zahlédli naše první polární promítání! Na obloze se mihotalo zeleno bílé světlo, tak jsme vyskákali, opět v -18°C z auta a honem začali hledat fotoaparáty, kamery, mobily a teplé oblečení, turisti jak se patří! 

Poprvé jsme tedy polární záři zahlédli ještě ve Švédsku nedaleko NP Abisko, u jezera Torneträsk- z naší krátké, ale silné zkušenosti, můžeme říct, že toto jezero bude nejspíše naším příštím cílem na "lov" záře.

Výprava na zimní Lofoty a za polární záři
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři (Zdroj: Sylvie Korbařová)
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři (Zdroj: Sylvie Korbařová)
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři (Zdroj: Sylvie Korbařová)

Souostroví Lofoty

A tak jsme se po 3 dnech cesty plné sezení v autě, namrzlé vozovky, úmorně pomalé rychlosti, spaní na sedadle nebo v mrazu, nosy i nohy omrzlé, dostali až na Lofoty! Během 5 dnů, které jsme na nich (nebo na severnějších Vesterálech) strávili, nás už jen krásně překvapovali. 

Lofoty jsou ostrovy rozkládající se 100 až 300 km nad severním polárním kruhem a jsou složeny asi z 80 ostrůvků pospojovaných pomocí mostů. Souostroví je plné vesniček, a téměř v každé z nich se nachází minimálně jedna skupinka dřevěných rybářských domků, kterými jsou Lofoty proslaveny. Mezi nejznámější z těchto vesniček patří Henningsvaer- také nazývané Benátky severu. 

 

Výprava na zimní Lofoty a za polární záři
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři (Zdroj: Sylvie Korbařová)
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři (Zdroj: Sylvie Korbařová)

Ihned u městečka Henningsvaer se nachází cesta k místnímu malému majáčku a vysílači, odkud je krásný výhled na město (kde jsou vidět konstrukce na sušení ryb, které je zde velmi oblíbené) i otevřené moře s ostrůvky.Lofoty mají zvláštní reliéf, celé souostroví budí dojem pohoří potopeného v moři, místy opravdu působí jako vrcholky hor vyčnívající nad hladinou.

Výprava na zimní Lofoty a za polární záři
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři (Zdroj: Sylvie Korbařová)

 A právě na cestě opuštěnými zatáčkami se nám podařilo setkat se s polární září už podruhé! Mezi lofotskými "vrcholky hor", právě když jsme stavěli stan, v mrazu a tmě polární noci se záře objevila přímo za kopcem! 

Výprava na zimní Lofoty a za polární záři
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři (Zdroj: Sylvie Korbařová)

Během krátkého času, který jsme na Lofotech měli, jsme se snažili za krátké polární dny (slunce vycházelo kolem sedmé ráno a stmívalo se kolem čtvrté odpoledne) stihnout i výlety. Jeden den se nám podařilo vytipovat nejschůdnější z blízkých vrcholů a vystoupat, zabalení v zimním oblečení a se sněhovými návleky, až na jeho nejvyšší bod. Jiná perspektiva dávala okolním kopcům ještě působivější vzhled.

Konec Lofot- městečko A i Lofoten

Výprava na zimní Lofoty a za polární záři
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři (Zdroj: Sylvie Korbařová)

A nebo A i Lofoten je vesnice nacházející se na nejjižnějším cípu Lofot. Kromě typických dřevěných barevných domků je zajímavé i malströmem, divokým mořem a zálivem, který se nachází hned za městem vedle místního kempu. Na útesu, ze kterého je divoké moře nejlépe vidět, vedou cestičky pro pěší. 

Výprava na zimní Lofoty a za polární záři
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři (Zdroj: Sylvie Korbařová)
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři (Zdroj: Sylvie Korbařová)
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři (Zdroj: Sylvie Korbařová)

Cesta zpět na Jih

Po nejjižnější cípu Lofot jsme se museli vydat zpět, čekal nás jednodenní plán navštívit Oslo a zbývalo nám 1298 km, které jsme měli překonat maximální rychlostí 100 km/h. Tentokrát jsme zvolili cestu trajektem z místního přístavu Moskenes do Bodo, které se již nachází na pevninském Norsku a vzdálenost až do Osla se nám podařilo překonat za "pouhých" 17h jízdy. Snili jsme o tom navštívit symbolické místo, kudy prochází severní polární kruh a kde je umístěna socha jako jeho značení, ovšem ve jménu polární zimy, silné sběhové vánice a noci jsme si mohli vyfotit maximálně turistické značení. Ačkoliv rolby protahovali silnice neustále, bohužel usoudili, že uprostřed noci není třeba protáhnout i silnici vedoucí jen několik desítek metrů k tomuto památníku. 

Výprava na zimní Lofoty a za polární záři
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři (Zdroj: Sylvie Korbařová)

Oslo

Oslo je hlavním městem Norska a leží poměrně na jihu země. My jsme za naši návštěvu stihli navštívit poloostrov muzeí a muzeum Fram, ve kterém se nachází nejstarší polárnická loď.

Výprava na zimní Lofoty a za polární záři
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři (Zdroj: Sylvie Korbařová)
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři (Zdroj: Sylvie Korbařová)
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři (Zdroj: Sylvie Korbařová)

V Oslu je také zajímavá procházka centrem města s Radnicí, Nobelovým domem, Královským palácem a moderní budovou Opery.

Výprava na zimní Lofoty a za polární záři
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři (Zdroj: Sylvie Korbařová)

Cesta domů

Výprava na zimní Lofoty a za polární záři
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři (Zdroj: Sylvie Korbařová)

Z Osla nám zbývalo domů ještě 1381 km, sice jsme opět směřovali do Švédska jako na začátku naší cesty, ale tentokrát jsme zvolili cestu trajektem- trasa Trelleborg-Sassnitz, na který se nám podařilo koupit lístek dva dny před cestou za 62 € (za automobil+ 4 cestující). 

 

Výprava na zimní Lofoty a za polární záři
Výprava na zimní Lofoty a za polární záři (Zdroj: Sylvie Korbařová)

Ačkoliv nám v součtu přesun z Osla až do Prahy trval téměř 24 hodin (včetně čekání na trajekt, plavby, svačinek), utekla až příliš rychle a už jsme byli zase doma.. pod střechou a pod peřinou. To se stanu s spacákem nikdy nevyrovná. :)

Publikováno: 16. 3. 2015, Autor: Sylvie Korbařová , Profil autora: Sylvie Korbařová